Det er en krevende og utfordrende jobb å være leder. Å bli leder i en (ny) bilforretning krever en omfattende læringsprosess der man skal ta seg tid til å kjenne bedriften og dens kultur, medarbeiderne, arbeidsflyt, markeder – i tillegg til en rekke bedriftsspesifikke systemer og prosedyrer. Man vil ofte forsøke å (ut)forme sin egen rolle, kanskje også påvirke organisasjonen, ut fra egne ønsker, prioriteringer, holdninger, verdier, erfaringer og vurderinger – en personaliseringsprosess.
Når man kommer inn som ny leder i en bilforretning, er det som oftest bare lederen som er ny – det meste annet “fortsetter som før”. Den nye lederen trer inn i rollen på et gitt historisk tidspunkt, mens medarbeidere, kolleger og øvrige ledere bærer med seg en kollektiv historie og kultur.
Ved inntreden i organisasjonen og rollen iverksettes det en rekke sosialiseringsprosesser der den nye lederen forsøkes formet og tilpasset inn i det som allerede eksisterer – men der anledningen samtidig benyttes av de ansatte til å justere og forandre i forhold til historien og ønsker for framtidig ledelse.
Denne prosessen er ikke alltid like lett, og uten tilstrekkelig med støtte og/eller mulighet for sparring kan prosessen i verste fall få svært negative konsekvenser hvor man rett og slett mislykkes med oppgaven.
Harland Consulting bistår med coaching og tilrettelegging av nødvendige verktøy for å lykkes i rollen. Det være enten om du er ny i lederollen, har overtatt et nytt selskap eller avdeling eller trenger en sparringspartner i en krevende hverdag.
Harland Consulting har et tett samarbeid med Lederakademiet, som har spesialisert seg på kurs tilpasset ledere i fremtidens bilbransje.
Kursene passer like godt for erfarne ledere som ønsker å få påfyll eller oppfriskning av kunnskap, som de som er helt nye i lederrollen.
Les mer om Lederakademiet på deres egen hjemmeside.
Vi kontakter deg gjerne tilbake for en uforpliktende samtale.
Harland Consulting
Harbitzalleen 20A, 0275 OSLO
tommy@harland.no
+47 903 33 333